پایگاه اطلاع‌رسانی روستای چارک
پایگاه اطلاع رسانی روستای چارک ، استان بوشهر ، شهرستان دشتی ، خورموج charak.ir

معرفی و تجلیل از 7 روستای قرآنی کشور

طی مراسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هفت روستای قرآنی کشور معرفی و تجلیل شدند.

آئین معرفی روستاهای قرآنی کشور صبح امروز، ۱۹ مردادماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از ائمه جمعه و فرمانداران کشور در سالن سازمان سینمایی وزارت ارشاد برگزار شد.

 

در بخشی از این مراسم هفت روستای قرآنی کشور در سال ۱۴۰۰ معرفی شد، این روستاها شامل اندبیل در استان اردبیل، چارک در استان بوشهر، بیلند در استان خراسان رضوی محمدآباد در استان فارس، فردو در استان قم، قراخیل در استان مازندران و ده‌عرب در استان یزد است. در ادامه نگاهی به ظرفیت های این روستاها انداخته شده است.

 

هفت روستای برتر کشور

بر این اساس روستا‌های «اندبیل» از استان اردبیل، «بیلند» از استان خراسان رضوی، «چارک» از استان بوشهر، «قراخیل» از استان مازندران، «محمدآباد» از استان فارس، «ده عرب» از استان یزد و فردو از استان قم.

 

روستای قرآنی چارک

روستای چارک از روستاهای بخش مرکزی شهرستان دشتی و در ۱۴ کیلومتری مرکز این شهرستان یعنی خورموج است که حدود ۱۰۰۰ نفر جمعیت را که اکثرشان از سادات هستند، در دل خود جای داده است. تعلیم و تعلم قرآن و معارف قرآنی، از دیرباز در روستای چارک رواج داشته است.

تشکیل مکتب خانه‌های قدیمی با شیوه‌های سنتی در سراسر استان، از این روستا سرچشمه گرفته است؛ به طوری که در تمامی نقاط استان، هم اکنون نیز از وجود مدرسان و معلمان قرآنی این روستا برای آموزش قرآن استفاده می کنند.

از ویژگی‌های مکاتب و آموزش‌های سنتی این روستا که کمتر جایی رواج داشته، استفاده از شیوه‌های خاص هجائی است که امروزه کمتر از این سبک استفاده می‌شود. از ویژگی‌های خاص در قرائت قاریان این روستا، استفاده از سبک‌های قدیمی شبیه الحان حجازی است که به نحوی حزین و جذاب اجرا می‌کنند.

هم اکنون این روستا دارای دو موسسه قرآنی، ۵۰ قاری خوش‌خوان، ۳۰ حافظ قرآن، ۲۰ معلم و مدرس قرآن و ۵ گروه ممتاز تواشیح است.

فضاسازی تمامی معابر و خیابان‌های روستا متناسب با فرهنگ دینی و قرآنی و برپایی کرسی‌های تلاوت در بیشتر ایام سال، از جمله ویژگی‌های روستای قرآنی چارک است.

 

تجلیل از روستاهای قرآنی چند سال است در دستور کار است

در این مراسم عبدالهادی فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی با اشاره به انتخاب روستا‌های قرآنی کشور گفت: این موضوع طی سال‌های اخیر در دستور کار ما قرار داشت و انتخاب‌ها هم انجام شده بود اما به دلیل شیوع کرونا برگزاری مراسم چند بار به تعویق افتاد تا اینکه امروز در خدمت این عزیزان هستیم.

 

پایش ۱۸ روستا در مرحله اول و انتخاب ۷ روستای برتر

وی از انتخاب ۱۸ روستای قرآنی در مرحله اول پایش خبر داد و گفت: در مرحله اول ۱۸ روستا انتخاب شدند که از این تعداد ۷ روستا به عنوان روستاهای برتر انتخاب و در این مراسم معرفی و تجلیل می‌شوند.

 

در روستا محور فرهنگ مسجد است و قرآن هم کتاب فرهنگ و تمدن

فقهی‌زاده با اشاره به معنویت روستا گفت: در روستا آسمان به زمین نزدیک و انسان به خدا و مسجد محور فرهنگ در روستا است. قرآن هم کتاب فرهنگ و تمدن است و انسان را به اوج تعالی می‌رساند. در روستا از خود سخن می‌گویند نه برای خود برخلاف ما که ممکن است از خدا سخن بگوییم اما برای خودمان.

 

فیلم تقدیر از برگزیدگان:

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.