خانه / دهیاری روستا / مصاحبه با سید مجدالدین ابطحی

مصاحبه با سید مجدالدین ابطحی

به آینده فعالیت های قرآنی در نسل جوان استان بوشهر امیدواریم

سید مجدالدین ابطحی

ما قاریان در برنامه ها و جلسات متعدد قرآنی که شرکت می کنیم و با هم سن و سال های خودمان که برخورد داریم، هر کدام از این عزیزان با توجه به علایق و استعدادهایی که درون شان نهفته است، جذب یک بعد قرآنی می شوند. به نظر بنده این یکی از اعجاز قرآن است. در بیشتر موارد با توجه به علاقه ذاتی مردم کشورمان به موسیقی و هم چنین نزدیکی موسیقی …

سید مجدالدین ابطحی از قاریان جوان بوشهری است که با  ۲۳ سال  سن، از ۵ سالگی با قرآن آشنا شد. از سن ده سالگی علاقمند به فعالیت بیشتری در این زمینه شد و به طور تخصصی در زمینه قرائت قرآن شروع به فعالیت نمود.  ابطحی در هنگام دانش آموزی در مسابقات دانش آموزی به در سطح استان برگزار می شد در مقاطع مختلف تحصیلی رتبه های اول را  بدست آورد. وی سال ۷۵ در مسابقات قرآن هلال احمر در مشهد موفق به کسب رتبه سوم گردید. در مسابقات اوقاف استان چهارمحال بختیاری رتبه دوم را بدست آورد.  همچنین کسب رتبه سوم در مسابقه قرآن اوقاف استان بوشهر از دیگر افتخارات وی است. این قاری جوان در مسابقات سازمان تبیغات اسلامی در سال گذشته موفق به کسی رتبه اول شد. به مناسبت ماه مبارک رمضان با وی مصاحبه ای انجام داده ایم که در زیر می خوانید:

– آقای ابطحی چه شد که به سوی قرآن کشیده شدید؟

– خوشبختانه این سعادت نصیب بنده حقیر شده که در یک خانواده قرآنی و فرهنگی متولد شوم. از آن جا که پدر و مادرم در فعالیت های قرآنی بوده اند، بالطبع ما هم به سمت فعالیت های قرآنی کشیده شدیم.

– با توجه به این که پدر شما جناب آقای سیدنورالدین ابطحی از قاریان برجسته بوشهر هستند، نقش ایشان در پیشرفت و علاقمندی شما به قرآن به چه صورت بود؟

– من مراحل یادگیری قرآن را از روخوانی و روان خوانی در نزد ایشان یاد گرفتم، بعد از این مرحله، آشنایی با اساتید مختلف قرآنی را نیز ایشان به ما یاد دادند. از این جا به بعد قرآن می تواند شاخه ها متعددی داشته باشد که هر کس به سمت این شاخه ها گرایش پیدا می کند. بالطبع که ایشان از قاریان قرآن بوده و هستند و دارای صدا زیبا و دلنشینی هستند، چنین قریحه و استعدادی از ایشان به ما هم به ارث رسیده است و ایشان با توجه به این فهمیدند من دارای چنین استعدادی هستیم مرا به به سمت زیبایی شناسی قرائت قرآن که همان استفاده از بعد موسیقایی قرآن است سوق دادند و این پدرم بود که این استعداد را در من کشف کرد و مرا به این سمت سوق داد.

– بنابراین اولین استاد قرآنی شما پدرتان بوده است، بعد از آن نزد چه کسانی به آموزش پرداختید؟

– دردوره راهنمایی در مدرسه با آقای حاج عبدالرضا محمدی باغملایی  آشنا شدیم و ایشان هم با شناختی که از قبل از خانواده ما داشتند سرکلاس قرآن می گفتند که من به قرائت قرآن با صوت بپردازیم، در همین جا استارت کار فراهم شد و به صورت حرفه ای نزد ایشان قرائت را فرا گرفتیم. بعد از آن کم کم با استاید برجسته استان و شهرستان آشنا شدم مثل آقایان عبدالله زاده، سرخوش، جعفری که مراحل قرائت قرآن را با حضور در جلساتی که در سازمان تبلیغات برگزار می شود در نزد این عزیزان فرا گرفتم.

– در اول راه از چه کسانی الگو و تقلید نمودید؟

– از ابتدا من علاقمند به قرائت استاد مصطفی اسماعیل بوده و هستیم و از قاریانی چون استاد شهاد محمد انور نیز استفاده می کنم.

– برای کسانی که علاقمند به این امر هستند، تقلید از قاریان برجسته جهانی تا چه اندازه اهمیت دارد؟

– با توجه به این که اساتید مصری در زمینه قرائت قرآن صاحب چنین هنری هستند و درواقع خواستگاه تلاوت قرآن کشور مصر است، ما باید از این عزیزان تقلید کنیم. اغلب اساتیدی که دنباله دار کار قرائت هستند قریب بر این نظر عقیده دارند که قاریان در ابتدای راه باید از استادانی که دارای مقبولیت و صاحب سبک هستند تقلید کنند و تقلید اساس پایه ی این هنر می باشد.

– وضعیت قاریان قرآن در استان بوشهر در مقایسه با سطح کشور چگونه است؟

– قاریان استان بوشهر در حال حاضر جزو پنج استان برتر کشور هستند و اساتید مطرح کشوری در مسابقات مختلف کشوری یک دید متفاوتی نسبت به قاریان استان بوشهر دارند. الان که خدمت شما هستم یکی از قاریان برتر ما جناب آقای عباس هاشمی چندین بار در مسابقات کشوری مقام آوردند و طبق شنیده ها ایشان برای برنامه های خارج از کشور نیز دعوت شدند. هم چنین گروه تواشی  معراج شهرستان دشتی (روستای چارک)  نیز برای اجرای برنامه در کشور پاکستان برگزیده شده که این موفقیت ها نشان از بالا بودن سطح قرائت در برنامه های قرآنی در سطح کشور می باشد و این رشد خیلی سریع است و انشاءالله جایگاه قرائت استان بوشهر در کشور جایگاهی بالاتر باشد.

– در سال های قبل خصوصا زمان مدیریت آقای کروبی در اوقاف شاهد برنامه های قرآنی ملی و بین المللی و دعوت از اساتید مطرح قرآنی به بوشهر بودیم، فعالیت های قرآنی را در آن موقع چگونه ارزیابی می کنید و چرا الان آن برنامه ها دیگر در بوشهر اجرا نمی شود؟

– همان طور که فرمودید در سال های قبل برنامه های قرآنی که توسط اداره کل اوقاف برگزار می شد رونق بیشتری داشت و همین طور که گفتید اساتید خوب کشوری برای داوری و تدریس بارها در طول سال به بوشهر می آمدند ولی امروزه ما شاهد چنین رویه ای نیستیم و جای گلایه دارد از سازمان اوقاف که حتی در حال حاضر ارتباط خیلی ضعیفی با قاریان سطح استان دارد و فعالیت های اداره کل سازمان تبلیغات در مقایسه با اوقاف در زمینه قرآنی بیشتر است درصورتی که در بحث مسابقه مهم ترین مسابقاتی که در سطح کشور برگزار می شود مسابقات اوقاف می باشد و جا دارد که اداره کل اوقاف یک تحرک و یک برنامه ریزی خیلی دقیق تری برای امور قرآنی استان داشته باشد تا قاریان و دیگر کسانی که در زمینه کارهای قرآنی فعالیت می کنند همگام با فعالیت های قرآنی در سطح کشور حرکت کنند.

– با توجه به این که شما خودتان از قاریان جوان استان هستید، زیبایی ها و جذابیت های قرآن در نزد جوانان چگونه است؟

– ما قاریان در برنامه ها  و جلسات متعدد قرآنی که شرکت می کنیم و با هم سن و سال های خودمان که برخورد داریم، هر کدام از این عزیزان با توجه به علایق و استعدادهایی که درون شان نهفته است، جذب یک بعد قرآنی می شوند. به نظر بنده  این یکی از اعجاز قرآن است. در بیشتر موارد با توجه به علاقه ذاتی مردم کشورمان به موسیقی و هم چنین نزدیکی موسیقی ایرانی به موسیقی عرب، بعد موسیقایی و هنری قرآن یا به عبارتی آن تلاوت قرآن نزد این دوستان جذاب تر بوده است.

– آیا جوانان قاری به معنی و تفسیر قرآن نیز گرایش نشان می دهند؟

– حتما باید همین گونه باشد والا اگر ما قاریان کشور و ایرانی به مقوله ی معنا و تفسیر توجه ای نداشته باشیم در زمینه زیباشناسی قرآن یک حرکت رو به عقب خواهیم داشت و به طبع مستمعین ما نیز از تلاوت قرآن لذت نخواهند برد. اگر در کنار بحث زیبایی شناسی قرآن، قاریان به مفهوم و تفسیر و هماهنگ کردن الحان قرآنی با این مقوله بپردازیم جهش ما به سمت زیباتر خواندن قرآن جهشی بلند خواهد بود.

– با توجه به فعالیت های قرآنی که در طی سال های گذشته در بوشهر انجام گرفته است، به نظر شما آیا نسل جدید قرآنی در بوشهر پرورش یافته است؟

– در حال حاضر همین طور که از قرائن و شواهد پیداست اساتید ما قاریان و حافظان زیادی به جامعه قرآنی استان و کشور تحویل داده اند و در حال حاضر از نظر آماری استان بوشهر به نسبت جمعیت آن، دارای قاریان زیادی است. البته در ادامه این روند و برای سال های آینده اختلاف وجود دارد که آیا تعداد قاریان استان ما و کلا حرکت قرآنی استان ما دارد بهتر می شود و یا دارد نسبت به گذشته افول می کند؟ عده ای بر عقیده اول اتفاق نظر دارند و عده ای هم بر عقیده ی دوم که نظر بنده به این است که با توجه به  استعدادها و اساتیدی که در سطح استان دارند فعالیت می کنند، استان ما در آینده شرایط بسیار خوبی خواهد داشت و به آینده فعالیت های قرآنی در نسل جوان استان بوشهر امیدوار هستم.

– به نظر شما تفاوت نسل جوان قرآنی با نسل قبلی قاریان قرآن در بوشهر در چیست؟

– عزیزان قاریان نسل قبل که همان اساتید ما باشند، به علت این که معمولا خودشان به سمت تلاوت قرآن روی آوردند و از طرفی می شود گفت بدون استاد کار کردند و با تمرین ها و مشقت های بسیار در این زمینه فعالیت کردند،  که چنین فعالیت و مشقتی زمان بر بوده، ولی این عزیزان تمام تجربیاتشان که در سال های زیاد  و با تمرین و ممارست های خیلی زیاد کسب کرده اند در مدت زمان کوتاهی به نسل ما انتقال داده اند. تفاوت قرائت نسل فعلی با نسل قبل یکی در نحوه ی تمرین کردن بوده و هم چنین ما االان در عصر ارتباطات قرار داریم و با کمک امکانات کنونی فراگیری علوم قرآنی و هم چنین تلاوت قرآن در این نسل دارای سرعت بیشتری نسبت به نسل گذشته است.

– ممارست و ادامه ی کار برای پیشرفت در قرائت قرآن، از اهمیت بسیاری برخوردار است. آیا قاریان جوان قرآن این انگیزه و پشتکار را برای ادامه ی فعالیت قرآنی خود دارند؟

– این سوال شما یکی از سوال های بسیار مهم و یکی از چالش های مهم قاریان می باشد. همان طور که اهل فن استحضار دارند این هنر، هنر بسیار مشکلی است و ماندن در این هنر بستگی به خود قاری دارد که هدفش از فراگیری و فعالیت در این زمینه چه بوده و با چه انگیزه ای در این راه دارد تلاش می کند. خیلی از قایان بوده اند که به علت مشکل بودن این هنر و هم چنین گسترده بودن آن نتوانسته اند به صورت حرفه ای و تمام و کمال در این راه پایدار بمانند و دراین راه ماندن نیاز به تلاش و ممارست فراوان و زیاد کردن اطلاعات و علوم قرآنی دارد که همه دارای چنین شرایطی نیستند. در حال حاضر ما تعداد کمی به نسبه ی کل کسانی که می آیند به طرف هنر تلاوت، می بینیم که در این راه می مانند و  این برمی گردد به انگیزه بالای آن ها در این زمینه که هر کدام از این قاریان انگیزه های متفاوتی دارند و خواهند داشت.

– به عنوان آخرین سوال بفرمایید که قرآن چه تأثیری بر دوران جوانی می تواند داشته باشد؟

– از دیدگاه بنده فعالیت های قرآنی که یک جوان انجام می دهد می تواند تأثیرات زیادی در زندگی این جوان داشته باشد. به عنوان مثال یک جوان که در سطح جامعه در یک حد استانداردی قرار دارد و به عنوان یک جوان شناخته می شود، با تمسک به قرآن و خدمتگزاری که به قرآن داشته، نشان داده که از محدودیت اجتماعی فراتر رفته و از آن چه که به عنوان یک جوان عادی شناخته می شود، دارای مقبولیت اجتماعی بالاتری خواهد بود برای این که یک جوانی که در راه قرآن حرکت می کند آن طور که دیده و شنیده ایم دارای پختگی قابل ملاحظه ای خواهد بود که این برمی گردد به عظمت قرآن.

منبع: نسیم جنوب

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی: *